Thursday 26 March 2009

Islandi filmidest

Ma ei ole kunagi olnud eriline filmifiirk, külla aga on viimasel ajal videokunst olnud eelistatuim ajaviide. Sealhulgas olen sattunud vaatama päris mitut Islandi filmi. Osaliselt selleks, et natuke keelt kuulata ja loota, et ehk mõni uus väljend külge hakkab, teisalt jälle selleks, et natuke nende filmikunstiga tutvuda, end kultuuriliselt harida ja ette valmistuda selleks, mis mind seal ees oodata võib.

Kõik läks umbes-täpselt nii nagu ma arvasin: sain teada, et islandi noored räägivad samasugust inglise keelega segatud emakeelt nagu meiegi (kuid islandi aktsendiga inglise keel on vastupidiselt meie mulgi-murraku-inglise-keelele oh so hot!) ning et neil on eesti filmidega kolm ühist teemat: üksildus, pimedus ja (tadadadaaaa!) alkoholism. Rõõmsameelsed need filmid ei olnud, küll aga väga kvaliteetselt tehtud, läbimõeldud, heade näitlejate ja stsenaariumitega.

Nói Albinói, mis neist kokkuvõttes mu lemmik on, saaks minu käest eriauhinna värvide ning super laheda ja tõetruu põhikarakteri eest. Temaatika, sarnaselt filmile Reykjavík 101 keskendub uuele X-generatsioonile, andes ülevaate intelligentse, kuid alamotiveeritud poisi igapäevast ja käekäigust. Lugu on täis pikitud imevahvat situatsioonikoomikat, ette tuleb ka nii mõnigi nohikunali (näiteks: mis te arvate, millise filosoofi nimi meenutab islandi keeles sõna "surnuaed"?).

Nendest filmides järgmise, ingliskeelse nimega "Seagull's Laughter" vaatasin ära otse YouTube'is. Mul ei ole aimugi, kes see ingel oli, kuid veidi enne seda, kui jõudsin Amazoni tellimuse ära vormistada, tabas mind rõõmus üllatus: veel korra filmi treilerit üle vaadates selgus, et veebikeskkonna avarustes peitub terve film, mis sellest, et üheteistkümneks jupiks tükeldatuna. Youtube'i kohta pole isegi kvaliteedil viga, veendu ise! :) Lahe krutskiga lugu ja väga ilusad kostüümid. Seal mängib ka üks minu viimase aja lemmikmehi, kes on enamikule kindlasti tuttav (jumal teab, miks) Islandi kõige popimaks filmiks tunnistatud Reykjavík 101 peategelasena.

Ja viimasena on mul esitada üks palve. Kui kellelgi on kuskil kapinurgas tolmu kogumas film nimega Erbsen Auf Halb 6 (vaata videot postituse lõpus), siis ma hea meelega laenaks. Tooks ilusti tagasi, loomulikult. Film on küll hoopis sakslaste tehtud, kuid meespeaosatäitja on islandlane − juba eelpool mainitud Himil Snær Guðnason. Kuulake lugu ka, see on ilmeilus!

No comments: